historie LIAZu
LIAZ
Značka LIAZ vznikla 1.1. 1953 se sídlem v Jablonci nad Nisou-Rýnovicích. Asi se ptáte proč na trambusech a některých 100vkách a 110ítkách je znak Škoda. LIAZ totiž nevyužíval jenom značku LIAZ, ale právě Škoda, protože se Škodovkou spolupracoval. Znak Škoda se objevoval na kabinách LIAZů do roku 1984. Potom se znovu objevil v roce 1995.
Úplně první vůz vyráběný LIAZem je 706. Jeho motor měl výkon 140k.
V roce 1958 LIAZ začal vyrábět vozy RT-první s trambusovými kabinami. Tyto vozy měly obrovské pneumatiky-22x12.Vrchol výroby vozů RT je v období 1968-1969, kdy mimochodem začíná výroba vozů MT, známá jako trambus. Vozy RT už jsou vidět jen velmi málo. Já jsem ho viděl osobně pouze jednou a to v autobazaru Slovent v Kladně.
Roku 1966 nastupuje řada MT. Málo kdo však ví, že tato řada neměla vůbec existovat. LIAZ totiž chtěl hned po řadě RT vyrábět LIAZy 100. Protože se však vývoj řady 100 příliš nedařil, byla zavedena nová řada MT. Měla být původně jen náhradní, než se vyrobí LIAZ 100. Problémy při vývoji 100vky se natolik nedařil, že řada MT se vyráběla přes 10 let!!! A tak tyto stroje vídáme poměrně často ještě dnes. LIAZ řady 100 se podařilo vyrobit až roku 1974.
Jak už bylo řečeno výroba prvních vozů 100 začala až v roce 1974. První tahače nesly označení
--------------------------------------------------------------------------------------
Po pádu komunismu začala výroba vozů LIAZ poměrně rychle klesat, protože se na český trh začalaly drát zahraniční výrobci kamionů, kteří byli na daleko jiné úrovni než LIAZ. Do skutečných problémů se LIAZ začal dostávat v roce 1991, kdy po předchozím roce vyrobili a prodali 16000 vozů, tak v roce 1991 bylo vyrobeno pouze 4205 vozů. I když v roce 1995 se výroba trochu zvýšila, ale to bylo jen díky finančnímu příspěvku Škody Plzeň. Od této doby se proto opět objevuje na kabinách LIAZů znak Škodovky. Ale finanční příspěvky od Škody Plzeň stejně LIAZu nepomohly a v dalších rokách výroba opět klesala.
V letech 1991-1994 vyráběl LIAZ řadu 200. Bylo to něco mezi LIAZem ř.100 a 300. Hlavní rozdíl mezi řadou 100 byl motor, nebo nepatrné rozdíly na kabině. Hlavním cílem LIAZu ř.200 bylo snížit hluk v kabině.
Dalším vozem vyráběným v LIAZu byl vůz ř.300. Tato řada byla vyráběna v letech 1991-2003. Tato řada dostala nové označování vozů. Rozdíl mezi předchozími řadami byl nepatrný. Vesměs se jednalo především o vylepšení na kabině. LIAZ řady 300 byl nejkomfortnější ze všech předcházejících řad.
-------------------------------------------------------------------------------------
Automobilku LIAZ měl zachránit nový tahač LIAZ Xena. Ten bohužel přišel na trh příliš pozdě a navíc se na něm podepsal také nedostatek financí LIAZu. Veškeré prvky, které by zpříjemňovaly řidiči život, byly většinou z vozu odstraněny. Automobilku nezachránilo ani valníkové provedení tahače Xeny, vůz Fox.
Situace v LIAZu se nezlepšovala, výroba klesala, až byl v roce 2003 vyroben poslední kamion určený pro rallye Dakar závodníka Martina Macíka. Pak se LIAZ definitivně zavřel.
------------------------------------------------------------------------------------
Stalo se ale téměř nemožné. Už na přelomu roků 2005-2006 Martin Macík (dojel v náročné rallye Dakar s vozem LIAZ na vynikajícím 11.místě ze 70 kamionů) a firma Tedom, která koupila továrnu v Jablonci ve dražbě, vytvořlili projekt na obnovu ,,Liazek". Bohužel kamiony, které bude vyrábět Tedom se už asi nikdy LIAZ jmenovat nebudou, protože značku LIAZ vlastní společnost AP trust. Nový vůz měl mít premiéru v roce 2006 na Autotecu v Brně, byl ale představen až o 3 měsíce později na Autoslaonu v Nitře. V letošním roce už se dokonce rozběhla sériová výroba a Tedom také postavil novou továrnu v Třebíči.